Myanmar Alin Newspaper

Alin Newspaper

Myanmar's global new light. Find out why Myanma Ah Lin. Now we can read Myanmar's newspaper every day on the iPhone, wherever you are. Newspaper for the general public. Burma Ahlin address, phone number, email, reviews and photos.

Burma's media landscape over the years

In recent years, Burma's audiovisual scene has changed dramatically, with the former quasi-civilian regime taking action to liberate a force of journalists gagged by consecutive army regimes since 1962. The year 2015 - Much of the year's reporting is dedicated to the November 8 general elections, Burma's first ever general elections for more than half acent in a relatively free audio-visual world.

Myanmar Times, a 15 year old newspaper, appears every March and takes up the cloak of Burma's only English-language newspaper, a previous publication by the now deceased Myanma Freedom DAil. In March, two new law on the medium are passed, which are met with miscellaneous responses, while the October report that the free reporter Par Gyi was murdered in jail is shaking the members of the members of the press group.

Myanma Freedom Day is the first English-language newspaper in almost fivety years. The company has issued licences for 32 press agents, 23 of which are in use. Of the 437 magazines that have been licenced, 260 are released. Thein Sein's administration allows Burma to report to multinational intelligence services that were technologically prohibited under the Burmese army system.

Burma Press Council (Interim) will be established on 17 October with 29 members. In the context of its reform of the press, the December 2012 regime announced that it would allow the non-censored publishing of personal dailies and would dissolve its infamous press control and registration department under the Ministry of Information, after abolishing decade-long dramatic pre-release cinema registration in August 2012.

As Thein Sein comes to office, Burma's top-ranking political leaders will allow Burmese newspapers to publish for the first case studies and interview with pro-democracy Aung San Suu Kyi. In 1988, Burma enjoys a brief period of one months of free media due to pro-democracy uprising.

Burma was described in 1997 as the biggest opponent of the media. Today there are about 100 papers, all of which have been censured by the secretariats of the media. JJ Nagai, a journalist experienced in dispute coverage, was killed by a Burmese army man during the 2007 Rangoon outcry.

28 April 2004 - An anti-democratic group, the Freedom House, has named Burma one of the five poorest nations in the fight for media freedoms in the rest of the run. The English-language Myanmar Times & Business Review was created by an Aussie business man and army official. 1997 - The US-based Committee for the Protection of Journalists (CPJ) described Burma and Indonesia as the two biggest foes of the media in the area.

But since the downfall of Suharto in the same year the Indonesian mainstream has been flourishing and making Burma the main opponent of the news. Apr 1993 - The regimes changed the name of Loktha Pyithu Nezin (the toilers' daily) to Myanma Alin (the new light of Myanmar), which was forbidden in 1969.

Sept. 1988 - Immediately after the end of the army on September 18, all papers are prohibited, except the Loktha Pyithu Nezin and her English counterpart, the Working Peopl's Daily. Initially it will be possible for international reporters to enter the state, later they will be prohibited and only a few select international reporters will receive a visa for the media.

august-september 1988 - After 26 years of silencing, some 40 separate papers and magazines, among them Light of Dawn, Liberation Daily, Scoop, New Victory and Newsletter, appear in Rangoon for about a month during the countrywide pro-democracy uprising. The Guardian and the Working People's Daily even published blunt policy papers.

About 30 papers are produced. 1964 is considered the last year of Burma's media freedoms. During this period, the Revolutionary Council of the dictatorship Ne Win closed several papers and nationalised most. 1969-Right Hanthawaddy and Myanma Alin (the new light of Burma) are nationalised. After all, there are only six papers left: the Loktha Pyithu Nezin, the Botataung, the Kyemon and the Hanthawaddy, the Guardian and the Working People's Daily.

Burma's press agency monitors the influx of information into and out of the state. Local resident international press agents are obliged to nominate Myanmar nationals as correspondent, who must be authorized by the state. 1966 - The goverment announced that privately-owned papers would be outlawed. We will stop all China and India newspaper production because only Burma and England will be allowed to print.

1964 - Last year Burma had a free media, the Burmese regime nationalized all privately owned papers, theMirror, Botataung (A Thousand Officers) and the Guardian. Minor papers are closed and several writers and reporters are detained. Oct. 1963 - The goverment launched the Loktha Pyithu Nezin (the daily of the working people) to rival the exciting personal Newspaper.

January 1964 saw the release of the British edition of Working People's Daily. -July 1963 - The Burmese authorities establish the Burma news agency. 1963 - The army regime shuts down the nation, a blunt advocate of media liberty, and arrests its publisher Law Yone three inches later. 1962-Burma The Burma Pressure Council, or BPC, is established "to encourage and maintain media freedoms through compliance with a voluntarily adopted media ethics-policy.

" Authors and reporters from 52 papers, periodicals and periodicals subscribed to the BPC Charter. This year, the Revolutionary Council of the dictator Ne Win repeals all current legislation on the media and enacts a sole act, the Printers and Publishers Registration Act. It provides for the establishment of secretariats to examine all materials before or, in some cases, after they have been published.

About 70 papers are issued during this time. 16 April 1957 - The Mirror Daily, the Reporter Daily and the Pyidawsoe News Daily appear on Burma's New Year's New Year. In the whole land there are 39 papers in different tongues. More than 60 papers are produced throughout the entire state, among them even those in Japan and ethnically.

The 1943-1945 Kanbawza newspaper, the Kachin tongue Shi Laika Ningnan, the Rangoon Liberator, the Shwe Man Aung Si, Tai-4, the UK goverment released New Age, the Tavoyan, the Lanhnyun Daily, the Freedom, the Morning Star, the Burma Economic Daily, the People's Voice and the Guide Daily are all in circulation. Some of the most recent publications have been released. Kachin's Shi Laika Ningnan is produced in India and brought to the Kachin-inhabited area in the north of Burma.

Sept. 1942-Domei News Service releases a newspaper in Japan. 1942 - The Tavoy Day is released in Tavoy. Burma's new light and sun reappear. Bamakhite and Mandalay Thuria appear. 1941 - A Yangon-based newspaper, the Sower Man and the Yangon Newspaper. 1940-The Mon Bulletin, the Student, World Telegrams Day and Saturday News are released in Rangoon and Mandalay.

1939-The Advance Daily, the Burmese News Mandalay, the Shwe Pyi Daw (Burma News), Thakin Thadinsa, the Local Bodies, Lu-Nge-Let-Yone Daily and the Nationally Daily are released in Rangoon and Mandalay. 1938-Progress, the Aazaanee, Burma's voice, the Deedok Daily and the leader appear in Rangoon and Mandalay. 1937-Toat Let One ( "the arm"), who claims to be the only newspaper in Arakan-speech, is released in ArakanState.

The 10,000,000,000,000 (ten million) Asariya is founded in Rangoon. 1935-The Rakhine-Pyi-Thadinsa, an Iraqi newspaper, has been appearing at Sittwe for four years. The Ye newspaper, Myanmar Uzun, the Burma Daily Mail and the Burmese Improvement are appearing in Rangoon and Mandalay. About 40 new journals are produced and triple the number of journals since the 1908 and 1910 printing Acts.

1934 - The Mawriya Daily is born. 1933-Myanma Myochit, Daung-Settkya, The Worker, The Success, Daung, The New Mandalay Sun Daily and The Evening Report appear. 1932, Tharrawaddy, Anawyahtar, Myanma Zeyyar, Ma-Haw-Tha-Dha and Rangoon Optic. It is 1931 and Lawkasara Daily News appear in Sibaw, ShanState and Rangoon. 1929-Kesara, the Burma Advertiser, the Burman and the Mandalay Daily Supplement to the Sun are founded in Rangoon, Mandalay and Moulmein.

1928 - The National Observer and the Shwenannyun Gazette are released in Rangoon and Mandalay. 1927 - The Bandoola, the merchant glasses, the pro-British newspaper, the essence of Buddhism and another Dhamma newspaper appear in Rangoon. 1926-Myanma Myanma-Myo-Nwe, Aung Myanma, Mawrawadi News, Shwe Pyi, the Ledi religion teacher are out now. 1925 - The independent weekly, the truth, the market report, the winner (Zeya), the trading exchange and the silver moon appear in Rangoon and Mandalay.

1924 - The Yarmanya and the Myochit papers appear in Moulmein and Rangoon. One of the oldest papers still edited by the Burma regime today, Myanma Alin (the new light of Burma), appeared in 1914. The Associated Press of India, known asPI, opens an agency in Rangoon and a Islamic newspaper also appear.

1923 - According to an offical declaration, 31 papers are released in Rangoon, Mandalay, Moulmein, Sittwe, Bassein and Tharawaddy. 1923 - The Associated Press of India, known asPI, opens an agency in Rangoon. 1923 - The Muslim Herald, Comet, Burmese magazine and Myanmahlut News are founded. Wunthanu (the Patriot) is also released in Rangoon with a print run of around 5,000 copies.

1922 - The Karen Times and the new leader appear in Rangoon and Mandalay. Burma's valet arrives in Rangoon in October. Also the Myanma Myo Taw Saunt and Aungzeya papers begin to appear. Mar 1922 - The law to repeal and amend the press law is passed. This law allows the public authority to seize any newspaper that publishes messages and opinions that are regarded as an insurrection against the state.

1921-Burma's Progress is released by the UK goverment, but ends two years later. 1921-The house rule is printed in Mandalay. 1920-The new Burma is founded in Rangoon and appears until 1942. Mai 1919-Myanma Alin Thadinsa Athit (a second New Light of Burma) appears in Rangoon.

1918-The Knowledge (Pyinnya Alin) and the Burma Observer are released in Rangoon. 1917 - The Burma Guardian and the Rangoon Mail are released in Rangoon. This record is broken in a city near Tharrawaddy, Burma, with an editors. 1914-Thuringia and Myanma Alin release a newletter titled War Telegrams about World War I. Thuria's circulation reaches about 10,000.

An open-minded newspaper, August 1914-Myanma Alin (the new light of Burma), appeared in May 1919 at the latest. It' in Burmese three issues a month. It became a newspaper in December 1924 until it was no longer issued in 1929. Reuters News Agency opens in Rangoon. Some other frank papers appear, like the Thuria (the Sun).

Until 1904 there are about 15 papers with runs of up to 1,500 copies. We are continuing to build up new papers. 4 July 1911 - One of the frankest Myanmar-speaking papers, Thuriya (The Sun), is issued three days a week. 2. It became a newspaper in March 1915 and was issued until 14 October 1954.

The Salween Times is released in English in the same year. The papers run in the 1910s: Rangoon Gazette, Rangoon Times, Friend of Burma, Rangoon Advertiser, Publicity, Maha-Bodhi News, Burma Herald, Burma Printer News are all released in Rangoon. Mandalay Gazette, Mandalay Herald, Star of Burma, Mandalay Times, Moulmein Advertiser, Moulmein Gazette and Burma Times are all released in Mandalay.

1908-Burma Commercial Advertiser is released twice a weekly in Rangoon. Nov 1907 - The Burma Educational Journal is founded. 18 May 1907 - The Burma Echo is released once a Week in Rangoon. Apr 1907 - The Burmese critic begins publishing in Mandalay. That same year a tabloid called Dhamma Day-Tha-Nar Thadinsa was born.

2 August 1904 - Burma Printer News is released three days a week in Rangoon, but is halted three years later. 22 July 1903 - The Myanmahitakari Fortnightly Journal is founded. 1903- A Reuters news agency opens an agency in Rangoon. 3 March 1901 - The Maha-Bodhi Hindu Faith News comes out once a Week in Rangoon and is released until 1926.

King Thibaw, the last Myanmar sovereign, is dismissed and Upper Burma is captured by the Brits. Hanthawaddy Thadinsa, one of the frankest papers, is founded along with several other new papers. 1900- Burma's pro-British star of Burma appears in Mandalay. The book was released until 1948.

1899 - The Times of Burma and the Upper Burma Gazette are founded in Rangoon and Mandalay. of february 1895 - The Mawlamyaing Myo (MoulmeinTown) is released in Moulmein. 1894 - De Vaux Press Advertiser, British Burma Advertiser, Rangoon Commerical Advertiser and Burma Chronicle News are all in Rangoon.

The daily print run of De Vaux Press Advertiser was around 1,000 copies. Karen National News in the Karen langue Sagu (Sgaw) has a print run of about 500 copies. 1892-Italian newspapers, the Daily Advertiser, the Arakan Echo and the Arakan Advocate are founded in Sittwe. Later the Daily Advertiser and the Arakan Echo make up the Arakan Times.

1889-The Hanthawaddy Thadinsa (the Hanthawaddy Weekly Review) is published twice a Week in Rangoon. She is considered one of the frankest papers of her age. Newspaper reports on Reuters International Press reports about an operative. 3 March 1887 - The Mandalay Herald is published three days a weeks in Mandalay.

From 1899 to 1902, when the newspaper ceased to appear, it became a newspaper. 1886 - The Mandalay Times newspaper is printed twice a weeks in Mandalay. 1884 - The English-language newspaper Maulmain Almanac is printed in Moulmein. Friend of Burma, who speaks Burma, is also founded in Rangoon and finally becomes a newspaper before its release is discontinued in 1929.

Media freedoms are enshrined in King Mindon, the penultimate Burma royal, in a 17 article bill that is considered the first tribal media freedoms bill in Southeast Asia. There is an authorized newspaper published by the kingdom. 11 March 1878 - The UK authorities enacted a bill known as the Vernacular News Act to exclude papers from coverage and portrayal of slander.

1878 - The Burma Herald is founded by the King of Mandalay to oppose the pro-British view of the Rangoon Newspaper. Establishment of two more UK papers, Rangoon Daily Mail and Daily Review, and discontinuation six month later. 1876 - The Myanmar Tenasserim Thadinsa (The Tenasserim News) is released in Moulmein. 20 March 1875-Yadanabon Nay-Pyi-Daw (with the title of the Mandalay Gazette in the imprint ) is released by King Mindon every week, possibly as early as 1874.

It was published in 1885, when Upper Burma was annihilated by the British. 1875-Yadanabon Thadinsa (British Burma News) is published in Rangoon. 15 August 1873-King Mindon (1853-1878) grants parliamentary sanction to the territorial media force by introducing a law comprising 17 items guaranteeing media freedoms.

Nov. 1874 - The newspaper Friend of Maulmain appeared in Moulmein. On January 11, 1873, the newspaper Law-Ki-Thu-Ta (secular knowledge) appeared in Rangoon. 8 May 1871 - The Burmesi newspaper, the Burmah Gazette, is released in Rangoon. The name of this newspaper changes to Burma News in May 1872. 1869-Myanmar Thandawsint Thadinsa (the Burmah Herald) is released once a week by Myanmar Thandawsint Press, possibly as early as 1871.

It' the first newspaper in Burma in Rangoon. It became a newspaper in 1884 with a print run of around 500 copies. At least three new papers are produced. Six papers are issued during this time. 1862-Dhamma Thadinsa (the religious preacher), first released by the Baptist missions in 1843, changes his name to the Ambassador of Burma.

Times Commercial Advertiser, Newspaper Research from 1868 shows that the Times Commercial Advertiser, Newspaper Advertiser, Pole Star, Pole Star, Burma's Mercantile Gazette and Arakan News are still being released during this time. 1861-The Rangoon Gazette is founded as a competitor of the Rangoon Times. She appears twice a weekly and later every day.

2 June 1858 - The English-language Rangoon times appears, possibly as early as 1854. It started twice a week but by 1861 it had risen to three per week and later became adage. She was hired in 1942 when the Brits abandoned Rangoon. About four English-language papers are produced.

Arakan in the capitol of Sittwe, Arakan State. Legislative Councils in the UK pass a bill known as "law to shut mouths " which prohibits the publishing of messages without previous authorisation. 13 June 1857 - Lord Canning, Governor General of India from 1856-1862, introduced a bill prohibiting the publishing of messages without previous permission to control the depress.

1853-The biweekly English-language Akyab (Sittwe) commercials are released in Sittwe by Arakan News Press weeklies. In the following year the newspaper changes its name to Arakan News. 5 January 1853 - The newspaper Rangoon Chronicle appears twice a weeks. Later it changes its name to Pegu Gazette. 1849 - The Friend of Burmah newspaper begins in Moulmein.

1 July 1848 - The English-language newspaper, the Maulmain Advertiser, appears in Moulmein. In 1850 the newspaper, which was edited three issues a weekly by W. Thomas & Co., changed its name to Maulmain Time, but the following year it took up its former name again. During this time the first English-language newspaper was issued under the British rule of Tenasserim, South Burma.

At this time the first Karen and Myanmar speaking ethnical papers were issued. 1846 - The newspaper Maulmain Free Press is edited by an British businessman in Moulmein. The Baptist Church in Moulmein in January 1843 issues a month's newspaper, the Christian Dhamma Thadinsa (the religious preacher). Allegedly the first newspaper in Burma, which lasted until the first year of the second Anglo-Burmese war in 1853.

It' the first ethnic-language newspaper. 3 March 1836 - The first English-language newspaper, The Maulmain Chronicle, is issued in the town of Moulmein in the Tenasserim in Britain. Originally issued by a UK civil servant called E.A. Blundell, the document lasted until the 1950'.

Mehr zum Thema